Friday, May 28, 2010

48: ^kenapa air laut tu masin ha???^

 
~penah tak kita terfikir kenapa la air laut tu masin? sebab apa masin? sedangkan muara sungai akan mengalirkan air sungai masuk ke dalam air laut. sedangkan air sungai tu air tawar..  ha??terpikir tak?(jangan jawab semua tu kuasa Allah..itu memang tak dinafikan lagi la. Allah kurnakan manusia otak dan akal fikiran untuk berfikir tentang kejadian semua ini)
mari kita kongsi info ni:~
Air laut diklasifikasikan sebagai pepejal larut dalam cecair yang sangat lemah. Kebanyakan garam dalam laut wujud akibat proses pemecahan batu-batu igneus yang disebabkan oleh cuaca dan hakisan. Bahan-bahan mineral ini akan dibawa ke laut apabila hujan turun. Terdapat juga garam secara semulajadi di lantai laut akibat proses pereputan. Sumber-sumber lain adalah daripada sisa-sisa letupan gunung berapi.
Sungai Mississipi, Amazon dan Yukon akan mengalir ke Teluk Mexico, lautan Atlantik dan Pasifik yang dipercayai mempunyai tahap kemasinan yang tinggi. Kenapa air laut tidak seperti air sungai? Tahap kemasinan laut adalah disebabkan beberapa pengaruh dan proses.
Pada permulaannya laut tidaklah begitu masin tetapi apabila hujan pertama melanda dunia lebih kurang berjuta-juta tahun dahulu menyebabkan proses pemecahan batu-batan. Kemudian batu-batan ini terus diangkut ke sungai dan laut oleh aliran hujan dan menyebabkan tahap kemasinan air laut bertambah. Sungai yang mengalir dari Amerika Syarikat dipercayai membawa bahan-bahan pelarut sebanyak 225 juta tan ke dalam laut. Kiraan terbaru juga menunjukkan kira-kira enam tan dari Australia dan 120 tan dari Eropah yang mengalirkan bahan pelarut.
Ini bermakna sungai akan membawa empat bilion tan garam pelarut ke dalam laut. Laut juga menerima jumlah garam pelarut yang sama daripada proses-proses semulajadi yang berlaku di dasarnya. Laut mengalami kekurangan bahan-bahan mineral. Tetapi laut akan sentiasa menerima bilangan input dan output secara seimbang. 

*sumber:~ google

4 comments:

  1. air laut lebih masin pada waktu hujung minggu...ramai yang menyumbangkan mineral :)

    ReplyDelete
  2. ha!!!hehe..mineral ke toksid..;-p

    ReplyDelete
  3. air laut boleh buat kita makin dahaga kan?

    ReplyDelete
  4. a,a..betul 2..bahang pns 2 kot y buat dahaga..huhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...