Tuesday, December 28, 2010

68: ^ 6 cancer-fighting superfoods^

By Leslie Barrie

To reduce your risk of cancer, look no further than your fridge. "All the studies on cancer and nutrition point to eating plant-based foods for their phytonutrients and other special compounds," says Richard Béliveau, PhD, chair in the prevention and treatment of cancer at the University of Québec at Montreal and author of Foods to Fight Cancer.

Aim for five to nine daily servings of all kinds of fruits and vegetables—especially these six superstars.


Broccoli
All cruciferous veggies (think cauliflower, cabbage, kale) contain cancer-fighting properties, but broccoli is the only one with a sizable amount of sulforaphane, a particularly potent compound that boosts the body's protective enzymes and flushes out cancer-causing chemicals, says Jed Fahey, ScD. A recent University of Michigan study on mice found that sulforaphane also targets cancer stem cells—those that aid in tumor growth.

Helps fight: breast, liver, lung, prostate, skin, stomach, and bladder cancers

Your Rx: The more broccoli, the better, research suggests—so add it wherever you can, from salads to omelets to the top of your pizza.

Health.com: 13 easy pizza recipes
 
 
Berries
All berries are packed with cancer-fighting phytonutrients. But black raspberries, in particular, contain very high concentrations of phytochemicals called anthocyanins, which slow down the growth of premalignant cells and keep new blood vessels from forming (and potentially feeding a cancerous tumor), according to Gary D. Stoner, PhD, a professor of internal medicine at The Ohio State University College of Medicine.

Helps fight: colon, esophageal, oral, and skin cancers

Your Rx: Stoner uses a concentrated berry powder in his studies but says a half-cup serving of berries a day may help your health, too.

Health.com: Go wild for berries! 


Tomatoes
This juicy fruit is the best dietary source of lycopene, a carotenoid that gives tomatoes their red hue, Béliveau says. And that's good news, because lycopene was found to stop endometrial cancer cell growth in a study in Nutrition and Cancer. Endometrial cancer causes nearly 8,000 deaths a year.

Helps fight: endometrial, lung, prostate, and stomach cancers

Your Rx: The biggest benefits come from cooked tomatoes (think pasta sauce!), since the heating process increases the amount of lycopene your body is able to absorb.

Health.com: 10 tasty tomato recipes
 
 
Walnuts
Their phytosterols (cholesterol-like molecules found in plants) have been shown to block estrogen receptors in breast cancer cells, possibly slowing the cells' growth, says Elaine Hardman, PhD, associate professor at Marshall University School of Medicine in Huntington, West Virginia.

Helps fight: breast and prostate cancers

Your Rx: Munching on an ounce of walnuts a day may yield the best benefits, Hardman's research found.

Health.com: 8 super nuts 


Garlic
Phytochemicals in garlic have been found to halt the formation of nitrosamines, carcinogens formed in the stomach (and in the intestines, in certain conditions) when you consume nitrates, a common food preservative, Béliveau says. In fact, the Iowa Women's Health Study found that women with the highest amounts of garlic in their diets had a 50 percent lower risk of certain colon cancers than women who ate the least.

Helps fight: breast, colon, esophageal, and stomach cancers

Your Rx: Chop a clove of fresh, crushed garlic (crushing helps release beneficial enzymes), and sprinkle it into that lycopene-rich tomato sauce while it simmers.

Health.com: Surprising health benefits of garlic
 
 
Beans
A study out of Michigan State University found that black and navy beans significantly reduced colon cancer incidence in rats, in part because a diet rich in the legumes increased levels of the fatty acid butyrate, which in high concentrations has protective effects against cancer growth. Another study, in the journal Crop Science, found dried beans particularly effective in preventing breast cancer in rats.

Helps fight: breast and colon cancers

Your Rx: Add a serving—a half-cup—of legumes a few times a week (either from a can or dry beans that've been soaked and cooked) to your usual rotation of greens or other veggies. 
 
 
sumber:~shine~from yahoo 

Monday, December 27, 2010

66: ^ anak mak yang dah tak degil~

~Mak...~
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih...
Mak tau tak...
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh...
nak tinggal kan anak-anak mak... nak tinggal kan dunia fana ni...
Mak macam dah sedia...
Seminggu sebelum tu...
Mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai...
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu...
Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih...
Kakak pun rasa hairan...
Mak tak penah buat gitu...
Pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak...
Tapi mak seolah-olah tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ...
Kengkadang siaran indonesia ...
Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih...
Pastu mak jemur karpet-karpet. ..
Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
Mak biarkan ruang tu kosong..
Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan...
Paling menarik sekali mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
Ada kat dalam almari...
Ada kat dalam dalam beg...
Ada dalam ASB...
Ada kat dalam Tabung Haji..
Mak cakap tak berapa cukup lagi...
Ada kat dalam gulung tikar...
Masa tu mak perasan takk..??
Kiter gelak sakan bila mak bagitau duit dalam gulung tikar...
Kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
Mak cuma gelak jer...
Eeemmm..bahagiaa nya saat ituu...
Mak... Hari tu hari sabtu 18 Ogos 1999 pukul 3 petang mak tiba-tiba sakit perut...
Bila malam tu kiter sampai dari KL...
Mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk...
Mak tetap takmau pi hospital...
Dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital...
Tapi kiter berkeras juga pujuk..
Nanti di hospital ada doktor...
Ada ubat untuk mak..
Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer...
Mak tetap tak bersetuju...
Mak memang degil..
Tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk...
Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
Kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital...
Mak...
Ampunkan kami semua...
Kami nak mak sehat...
Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit...
Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampunkan kami yer mak...
Mak... Malam itu abang bawa mak ke hospital
Dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak
Kiter kata nak beli kereta...
Mak asyik tanya ajer..
Cukup ker duit..
Kiter jawab pula...
Kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
Mak gelak ajerr...
Lepas tu bila kereta kiter sampai...
Mak buat kenduri kesyukuran...
Dan kiter masih ingat lagi...
Bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor...
Punya la kiter takut...
Kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak...
Bila balik sahaja kampong...
Kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj...
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
Mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga...
Mak...
Tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
Mak, kiter menipu mak kan ...
Ampon kan kiter...
Mak...
Jam 4.30 pa gi 19 Ogos 2006
Bila tiba aja kat hospital...
Nurse tengah balut mak dengan kain putih...
Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak...
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak...
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
Mesti mak nampak semua tu kann... kann... kannn...
Mak tau tak...
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
Jalan di depan terasa makin kelam...
Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
Di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
Kosong...sekosong hati ini...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya...
Terasa syahdu dan sayu...dinginnnn...
Mak...
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ...
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak...
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan...
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter...
Dia kata... "dikk...jangan nangis... kalau sayang mak jangan buat gitu... jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
Lagi laaaa... laju airmata ni..
Tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak...
Mak...
Sampai takat ini surat ni kiter tulis...
kiter nangis ni...
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi...
Takder orang yang bangun lagi...
Kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
Kiter rindu kat mak..!
Takpa la...
Nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
Kiter baca yassin untuk mak...
Mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya...
Semua anak-anak mak mengelilingi mak...
Menatap wajah mak buat kali terakhir...
Semua orang kata mak seolah-olah senyum aja...
Mak rasa tak...
Masa tu kiter sentuh dahi mak...
Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk...
Kiter tak mampu nak cium mak...
Kiter tak daya...
Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan...
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak...
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah...
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
Badan akak terasa panas...
Makk...
Anak mak yang seorang tu demam...
Mak tauu...
Cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak... Hari-hari ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
Boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap...
Masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan...
Entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar-gambar mak pastu apa lagi...
Semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
Tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...
Kiter cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
Nak cakap dengan mak...
Anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata... "tak baik laa nangis aje.. doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis...
Mak tau tak..
Di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
Hanya sedekah al-fatihah kiter berikan...
Mak...
Cukup la sampai sini dulu...
Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
Selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ...
Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula...
Mula-mula kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
Pastu kawan kiter bgtau...
Simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
Kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak
I LOVE YOU SO MUCH
Dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
Memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
Sampai masuk universiti..
Sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
Boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
~Yang Benar Anak mak yang dah tak degil~

sumber :~iluvislam.com 

 

Sunday, December 19, 2010

65: ^ ego kah kita???^

~ tanda-tanda yang menunjukkan seseorang itu ego atau tidak?
erm.. adakah kita ada ciri-ciri tu???.....

1- bila diberi jawatan dia seronok sangat..
2 - jika tak dilantik rasa tak senang...
3 - jika dia seorang ketua - memberi arahan dengan kasar
4 - jika dia seorang pengikut - tak taat
5 - emosional..
6 - cepat marah..
7 - bergaul dengan orang bawahan hanya untuk menonjolkan diri..
8 - sukar menerima pendapat orang lain..
9 - tidak suka kalau orang lain memberi pandangan
10 - mencelah cakap orang lain dalam sesebuah majlis..
11 - sanagat suka kalau cadangannya diterima orang lain..
12 - tidak berdoa selepas solat..
13 - tak suka sangat kemajuan atas orang lain..
14 - suka tinggikan suara..

ha!!! ada tak salah satu ciri-ciri tu?...

picture from enchek google

Saturday, December 18, 2010

64: ^aisheteru^

~1st dengar lagu ni memang macam ada kena mengena jer ngan diriku ni..
touching habis...

try layan lirik ni


Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
Saat ku harus bersabar dan trus bersabar
Menantikan kehadiran dirimu
Entah sampai kapan aku harus menunggu
Sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
Hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
Kadang kuberpikir cari penggantimu
Saat kau jauh disana
Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
Entah penantianku takkan sia-sia
Dan berikan satu jawaban pasti
Entah sampai kapan aku harus bertahan
Saat kau jauh disana rasa cemburu
Merasuk kedalam pikiranku melayang
Tak tentu arah tentang dirimu
Apakah sama yang kau rasakan
Walau raga kita terpisah jauh
Namun hati kita selalu dekat
Bila kau rindu pejamkan matamu
Dan rasakan a a a aku
Kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
Terhapus ruang dan waktu
Percayakan kesetiaan ini
Pada ketulusan a a ai aishiteru
Kimita tuokukitemo
Kiminoi shuaguaratala
Shiniteruyo shiniteruyo
a a ai aishiteru

aisheteru~~~~~~


Tuesday, November 9, 2010

63: ^ pengalaman kemalangan ngeri budak sekolah darjah 4^

"al-kisahnya"

~Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.
Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.
Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!". Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.
Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di GentingHighlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu.
Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.
Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.
Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.~


p/s: adakah sebab terpengaruh atau daya imaginasi budak ini terlalu besar???erm..... 

 

Tuesday, November 2, 2010

62: ^ november is coming...^

~selamat datang november..
pejam celik kejap jer dah masuk november..
dah nak masuk tahun baru..
tapi tak per..
yang pastinya bulan november la bulan yang paling dinantikan setiap tahun..
bulan yang sentiasa mengajar aku tentang dewasa..
bulan yang sentiasa ceria..
apa yang akan berlaku pula bulan november bagi tahun ni..
dup..dab..berdebar menanti....
bermula menghitung dari sekarang..~
1...
2..




61: ^ hujan oh hujan^

~ sekarang kat utara semenanjung musim hujan..
musim tengkujuh..
banyak negeri yang dah ditenggelami banjir..
kat Langkawi ni dah dua hari hujan tak berhenti..
kat sini kalau dah habis ditenggelami air..alamatnya tenggelam terus la pulau ni..hehe..
hujan ni memang "syok" habis kalau tidur..ahaks..
hujan ni kan satu rahmat dari yang Esa..
kadang-kadang orang cakap hujan akan mendatang bencana..betul ke
rahmat atau bencana?erm..?renung-renungkanlah..dan selamat beramal (prof izi pinjam ayat sikit..hehe)



 ~ kampung sesiapa yang dah banjir.. jangan main air banjir tau..merbahaya..sentiasa berwaspadalah~


Thursday, October 28, 2010

60: ^ dayini dah besar^

~ nur dayini afza~
anak buah baru yang telah menjangkau 3 bulan..
pejam celik dah masuk 3 bulan
 sekali tengok gelagatnya yang lasak memang tak pecaya umor baru masuk 3 bulan..
dah boleh naik walker..
dah boleh duduk..
meniarap 2 bulan dah boleh pusing badan..
ni la anak buahku yang paling " advance"





ada stail la dik..hehe


p/s dari umi lang :- jadi budak yang baik yer..umi lang sayang dayini..

Saturday, October 16, 2010

59: ^ trip to hatnyai n songkla^

~ last month aku dengan famali trip kat negara jiran..
enjoy sangat kat sana..
baru aku tahu yang orang Malaysia ni suka sangat pegi sana..
time sampai kat songkla majoriti orang Malaysia kat situ..
bersusun kereta ngan bas Malaysia
skali rasa macam kat Malaysia ja..huhu~


~ time tengah tunjuk bakat mewarna~




~ ni pesta "Lai Kratong"~

Sunday, September 26, 2010

58: ^ new team^

~ ai..dah lama benor rasanya tak update entry ni..
mahu tidaknya sibuk betul dengan kerja..
penat sangat sampai tak sempat nak online..
dah tu line streamyx pula xok..wat hal plak..lagi la malas jadinya..

~ dalam join tempat kerja baru yang hanya sementara dapat la team happening yang boleh buat pening sekali..hehe..
best sangat dengan diaorang..
actually..kitaorang..
tak penah kenal langsung..
tapi sekali bergurau macam dah kenal bertahun- tahun jer..
habis kerja tak da duit pun boleh lagi hang out skali..
sorang pokai yang lain back-up..
tu la yang boleh dikatakan kawan kan..
susah senang bersama..

~ bulan puasa tahun ni la paling kurang berbuka puasa kat rumah..
ada ja plan nak berbuka kat luar..
ada ja yang nak belanja..
ada jer yang nak open table..
best kan diaorang..

~ harap-harap lepas ni kitaorg still contact dan still lepak sekali~









p/s :~ belum terlambat nak wish " selamat hari raya maaf zahir & batin"

Friday, June 11, 2010

57: ^ apa hang nak lagi ha????^


~ bengangnya aku hari ni..dah la asyik dapat call dari mamat sorang ni dari semalam lagi..non stop plak tu..apa yang dia nak pun tak tau la..dah bertunang tu buat la cara dah tunang..ni asyik mesej & call aku jer..macam aku pula tunang dia..
bengang aku lagi bertambah tengahari tadi ada mesej yang tak diundang dalam inboxku..
its over k..
tak paham-paham lagi..
gila talak ker aper..
dia yang buat hal dulu pas tu nak kacau orang lg..ish....geram eh..
yang duk kacau orang lagi buat per ntah..
semak jer..adoiyai..

nak kena nyanyi lagu "bengang" akim kot~~lalala~

56: ^ fishing trip^

~petang kelmarin aku, adikku & ayahku, kitaorang pergi mancing kat laut naik bot ayah..best giler..kat bawah gambar-gambar yang sempat sisnap~

 ~hasilnya~


Tuesday, June 8, 2010

55 : ^ nasi kangkang..dongeng atau realiti??^

~sebenarnya aku terpanggil untuk tulis pasal entry ni sebab aku ada kena mengena apa yang telah terjadi dengan keluargaku sendiri..antara percaya atau tidak nauzubillah..

nasi kangkang @ nasi tangas adalah amalan khurafat yang segelintirnya dilakukan oleh masyarakat melayu sendiri.  Pengamal amalan ini seperti tidak takut akan balasan Allah terhadapnya.  Akibat hasutan syaitan telah mendorong mereka berani untuk membelakangkan kekuasaan Allah dan mempercayai akan kuasa syaitan.  Walaupun ISlam telah melarang perbuatan terkutuk ini namun, masih ada lagi segelintir mereka yang masih percaya dan mengamalkan amalan terkutuk ni kerana mereka mempercayai keanihan dan keajaibannya yang dikatakan mujarab. Amalan ini dikatakan berjaya menundukkan suami @ sesiapa sahaja mereka suka..Betul ker??..nampak sangat mereka tidak percayakan akan kekuasaan Allah sehingga sanggup membelakangkan Allah S.W.T.. menidakkan ketentuan Ilahi akan jodoh, ajal maut telah ditentukan..

Penghasilan nasi kangkang sama seperti namanya agak menjijikkan kerana wanita berkenaan perlu berada pada keadaan haid @ datang bulan. Wanita berkenaan dikatakan perlu duduk mencangkung di atas nasi yang masih panas untuk selama lebih kurang 10 hingga 15 minit sehingga mengalir air yang berwap daripada tubuhnya ke dalam nasi berkenaan dan selalunya amalan ini perlu dilakukan beberapa kali untuk lebih mujarab.

Bagaimanapun sebelum melakukan `kerja berkenaan' pengamal akan dinasihatkan wanita itu terlebih dulu untuk melakukan segala ikhtiar termasuk bersabar dengan kerenah suami sebelum mengamalkan nasi kangkang kerana tahu ia bukanlah cara terbaik `menundukkan suami, lantaran ia mungkin menyebabkan kesan sebaliknya seperti suami menjadi bodoh atau tidak betul.
Perkara yang dibantu oleh syaitan seperti ini selalunya menjadi, khususnya membabitkan pasangan yang masing-masing cetek ilmu pengetahuan agamanya. Walaupun dalam beberapa kes ada suami yang menjadi bodoh akibat makan benda yang kotor, namun itulah yang isteri inginkan iaitu suami yang mengikut segala telunjuknya.

Namun juga tidak menafikan kesan sihir yang dilakukan bomoh boleh mendatangkan kesan sebaliknya seperti suami membenci isterinya dan mungkin ia dikaitkan dengan melanggar pantang larang oleh wanita berkenaan seperti larangan makan makanan tertentu dan sebagainya.

` antara percaya atau tidak akan keberkesanan panahan "nasi kangkang" ini hanya mereka yang pernah mngamalkannya ja yang tahu. Namun, apa yang telah terjadi terhadap rumahtangga atuk dan abangku sendiri telah mendorong aku menulis entry ini.  

abangku :~bukannya isterinya yang buat..tapi seorang perempuan yang hanya ingin menguasainya dan memilikinya. sehinggakan abangku sanggup membelakangkan keluarganya sendiri dan isteri serta anaknya. (sekarang dalam proses perceraian dengan kakak iparku)

atukku :~nenek tiriku telah berjasa menguasainya..kerana inigi menguasai semua harta atukku kerana sebelum dia berkahwin dengan datukku mereka hidup dalam kedaifan.  Perbuatannya membuatkan atukku sehingga seperti "lembu yang dicucuk hidungnya".  Sudah tidak tahu baik buruknya seperti "orang bodoh"


Kalau kita menjadi was was terhadap pasangan kita sama ada dibomohkan secara senyap dan sebagainya, yakinkan saja tidak ada apa yang mampu memberi kesan kepada manusia dalam dunia sekarang kecuali dengan pertolongan Allah. Hanya dengan kekuatan diri dan percaya kepada Tuhan, kita mampu mengatasinya. Sebagai manusia saya juga mengharapkan kita jangan terlalu menggambarkan benda itu sampai berlebihan, sebaliknya lebih rasional dalam sebarang perkara.

Hingga ke hari ini belum pernah ada satu garis panduan terhadap amalan ini dilakukan, mungkin kerana tiada bukti yang dapat menerangkan kesannya menjadikan ia bukanlah satu topik yang mendapat perhatian sewajarnya, dan yang pasti ia tidak dapat dibuktikan dengan sains dan teknologi menjadikan ia berlalu begitu saja atau bergerak perlahan tanpa diendahkan.
 
oleh itu sebagai umat Islam jangan sesekali menidakkan kekuasaan Allah dan mempercayai amalan khurafat semua ini kerana besar dosanya dan dilatnati oleh Allah S.W.T~

Sunday, June 6, 2010

54: ^ ciuman maut^



~ha..kenapa maut?..korang tahu tak yang ciuman seorang perokok boleh membawa maut kepad kanak-kanak.  Prof. Robert Booy (pengarah penyelidikan kebangsaan di The Children's Hospital Sydney) berkata seorang perokok berkemungkinan besar membawa sejenis bakteria yang berbahaya pada kerongkong mereka.  Bakteria tersebut boleh menyebabkan kematian ini akan berpindah kepada kanak-kanak semasa mereka dibelai dan dicium.  Perokok adalah pembawa kuman seperti meningococcus.  Pelukan dan ciuman pada kanak-kanak boleh menyebabkan kuman tersebar walaupun perokok itu merokok di luar rumah.  Hal ini kerana kanak-kanak mempunyai sistem imunisasi yang lemah, ini mendorong mereka mengidap meningitis dan boleh membawa maut.
***oleh itu bagi perokok-perokok kat luar tu renung-renungkanlah dan selamat beramal (^_^)~

53: ^subhanalllah...besarnya kuasa Allah^

~BAU JENAZAH ANGGOTA SUKARELAWAN SEHARUM KASTURI & IKAN LUMBA-LUMBA IRINGI KAPAL SEBELUM SERANGAN DILAKUKAN KE ATAS MEREKA~
~itulah kuasa Allah..Allah Huakbar.."kunfayakun"-jika dikatakan jadi, pasti akan berlaku.  Kekuasaan Allah jelas ditunjukkan ketika kejadiaan serangan komando Israel ke atas kapal Mavi Marmara ahad lalu yang telah disaksikan oleh semua sukarelawan yang berada di kapal itu.  Timbalan Presiden Yayasan Amal, Jamuliddin Ilias cukup terpegun apabila melihat kejadian sekumpulan ikan lumba-lumba berenang laju mengiringi kapal tersebutsejam sebelum serangan dimulakan.  Ia seolah-olah tanda sesuatu yang buruk sedang hampir dengan mereka.  "Sepanjang perjalanan, ada juga kami memancing, tetapi jangankan ikan, bayangnya pun tiada.  Tetapi entah dari mana datangnya sekumpulan ikan lumba-lumba ada di belakang kapal mengiringi kami.  Ia bagai satu tanda".  "Banyak sebenarnya kajadian pelik yang dapat dilihat sepanjang insiden itu.  Antaranya, kejadian angin yang kuat muncul secara tiba-tiba setiap kali komander Israel membaling bom asap pemedih mata.  Banyak yang mereka lontar tetapi satu pun tidak menjejaskan kami.  Tak ada seorang pun yang cedera atau pedih mata."  "Tiap kali bom itu meletup, ada angin kuat menolak asap ke arah lain.  Beberapa orang di kalangan kami pun boleh dengan selambanya mengutip bom kosong itu umpama mengutip bertih jagung dan membuangnya ke laut.  Tak langsung terasa gentar" katanya lagi.  Menurut Pengerusi Aqsa Syarif, Hasanuddin Mohd Yunus telah menafsir kejadian ini adalah satu bantuan daripada Allah yang mengirimkan tenteranya untuk menghulurkan bantuan.  
Jamuliddin juga berkongsi satu senario pelik dan lucu dimana ramai tentera Israel yang lari dan tidak berani menghampiri beberapa sukarelawan yang hanya mempertahankan diri dengan hanya menggunakan botol air mineral. Beliau juga berkata " bukannya bahaya pun, sekadar baling botol mineral ke bot mereka.  Kelam kabut mereka lari.  Apabila mereka berpatah balik, kami hanya mengacah dengan tangan kosong, itupun mereka cuba mengelak.  Ketika beberapa anggota sukarelawan cedera parah tidak menunjukkan yang mereka sedang berada dalam kesakitan.  Malah, mereka masih tersenyum dan melambai gembira ke arah kami, salah seorang daripada mereka dikhabarkan telah meninggal dunia". 
Doktor perubatan dari Haluan Malaysia, Dr Arba'ai Shawal berkata masih jelas terbayang bau harum wangi umpama kasturi yang dihidu dari tiga jenazah sukarelawan Turki sebelum beliau melangkah keluar dari Mawi Marmara.  Sesungguhnya mereka telah berjuang demi agama.  Mereka tergolong dalam golongan mereka yang mati syahid..subhanallah..~

Thursday, June 3, 2010

52: ^ Daulat Tuanku!!!!^

~ "Tulah"..penah dengar tak perkataan tu? bagi yang penah belajar sastera zaman sekolah dulu mungkin dah senonim dengan perkataan tu.  "Tulah" dalam erti yang senang difahami adalah mendapat sumpah atau dilatnati oleh Raja atau Sultannya.
Dari cerita "tulah" ni la aku nak share sikit cerita ngan korang.  Tadi kakak aku ada bagitau yang budak kat tempat keja dia edit gambar Sultan Kedah tukarkan dengan gambar dia.  Lepas tu ada orang tegur budak tu " budak ni nak cirit birit kot buat macam ni..." esoknya jadi betul kat budak tu.  seminggu tak baik-baik.Lepas dia delete gambar tu terus demam sampai sekarang tak kebah.  Ada sorang lagi mamber dia bagitau yang ada sorang budak Kedah pergi belajar di Kelantan, dalam bilik dia gantung gambar Sultan Kedah sekali dengan gambar-gambar dia yang lain di hujung kepala katilnya.  Lepas tu roomate dia tegur  "kau ni dah la datang tempat orang tak payah la gantung gambar Sultan kau tu" lepas dia cakap macam tu frame gambar tu jatuh atas kepala roomate dia tu sampai berdarah.. Antara percaya atau tidak terpulang pada diri individu itu sendiri. Sememangnya seseorang Sultan itu ada daulatnya...~~~~  



Monday, May 31, 2010

51: ^konvoi ke Gaza diserang!!!^

JERUSALEM: Sekurang-kurangnya 10 maut apabila askar Israel menyerang bot yang membawa aktivis pro-Palestin dalam perjalanan ke Gaza.
Saluran 10 Television persendirian Israel yang dipetik oleh agensi berita AFP melaporkan, pasukan komando marina Israel mula melepaskan tembakan selepas dikatakan diserang dengan kapak dan pisau oleh penumpang bot keselamatan itu.

Bagaimanapun stesen itu tidak memberitahu jumlah sebenar kematian dan sama ada mangsa itu adalah penumpang bot atau tentera Israel.

Radio tentera Israel pula melaporkan, antara 10 hingga 14 orang terbunuh dalam pertempuran yang berlaku kononnya selepas cubaan penumpang bot terbabit merampas senjata milik komando tentera laut yang cuba menahan mereka.

Tidak jelas sama ada pertempuan itu hanya membabitkan sebuah bot saja ataupun enam konvoi bot yang membawa misi bantuan, dan pihak Israel tidak mahu mengulas lanjut mengenai kejadian itu.

Tentera Israel juga mengeluarkan arahan yang menghalang sebarang maklumat keluar berhubung kematian atau kecederaan akibat kejadian itu. - AFP 

~sumber : Metro 



PETALING JAYA: Tindakan kejam dan biadab tentera marin Israel yang menyerang kapal Mavi Marmala kira-kira jam 7.30 pagi tadi (waktu Malaysia) ketika kapal tersebut dalam perjalanan menghantar bantuan kemanusiaan di Gaza setakat ini telah mengorbankan 15 sukarelawan dan 30 lain cedera.
Belum dapat dipastikan nasib 11 rakyat Malaysia yang turut serta dalam konvoi laut berkenaan.
Difahamkan tentera rejim Yahudi telah menguasai bilik media menyebabkan hubungan dengan kapal-kapal terbabit putus.
Pengarah Palestine Center of Excellence (PACE), Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor yang mengesahkan insiden tersebut kepada mStar Online berkata, bagaimanapun sehingga kini tiada maklumat sama ada sukarelawan Malaysia antara yang menjadi mangsa atau tidak.
"Seramai 12 sukarelawan Malaysia terlibat dalam misi ini, termasuk dua wartawan Astro Awani. Tapi kita masih belum mendapat maklumat sama ada mereka yang terkorban atau cedera itu melibatkan sukarelawan kita atau tidak," katanya di sini hari ini.
Dua warganegara Malaysia - wartawan, Ashwad Ismail dan jurukamera, Shamsul Kamal Latip dari Astro Awani - menaiki kapal Turki bernama Mavi Marmara yang diserbu komando Israel.
Pagi tadi, Mavi Marmala telah diserang oleh tentera Israel menggunakan peluru hidup dan semburan gas sebelum sempat rombongan tersebut memasuki perairan Gaza.
Konvoi Freedom Tortilla adalah konvoi kemanusiaan terbesar yang disertai oleh 50 buah negara termasuk Malaysia.
Rombongan kemanusiaan ini melibatkan lebih daripada 700 peserta dan kapal Mavi Marmala membawa seramai 540 orang penumpang.

~sumber : Utusan


Kapal misi Gaza diserang, nasib wartawan Malaysia belum diketahui



KUALA LUMPUR 31 Mei - Seorang wartawan dan seorang jurukamera
stesen televisyen Astro Awani dalam kapal Turki "Mavi Marmara", yang diserang tentera Israel pagi ini dalam misi bantuan ke Gaza, belum diketahui.
Seorang pegawai stesen televisyen itu berkata, mereka cuba menghubungi wartawan Ashwad Ismail, 25, dan jurukamera Shamsul Kamal Latip, 38, sejak 11 pagi tadi tetapi tidak berjaya.
"Kami sedang cuba mendapat maklumat mengenai keadaan mereka melalui pelbagai cara," katanya ketika dihubungi.
Kali terakhir kedua-duanya menghubungi stesen televisyen itu ialah pada 7.45 malam tadi ketika kapal itu sedang berada dekat Gaza manakala rakaman gambar kapal berkenaan diterima di sini awal pagi ini.
Enam lagi rakyat Malaysia yang berada dalam satu lagi kapal, "Rachel Corrie" yang juga dalam misi serupa, dilaporkan selamat.
Mereka terdiri tiga wakil Perdana Global Peace Organisation (PGPO) Shamsul Akmar Musa Kamal, Matthias Chang dan Ahmad Faizal Azumu, Ahli Parlimen Parit, Mohd Nizar Zakaria serta wartawan Halim Mohamed dan jurukamera Mohd Jufri Judin, kedua-dua dari TV3.
Menurut laporan Al-Jazeera, seramai 15 aktivis terbunuh dan ramai yang cedera apabila komando Israel menyerang kapal Turki itu yang mendahului beberapa kapal lain dalam misi menghantar 5,000 tan bahan binaan, bekalan sekolah dan peralatan perubatan ke Semenanjung Gaza.
Dalam satu SMS kepada PGPO, Shamsul berkata mereka berada 1,600 km dari Gaza.
"Rancangan sekarang ialah untuk meneruskan perjalanan dan berpatah balik jika ada amaran daripada tentera Israel," katanya. - 

~ Sumber : Bernama

16 maut komando Zionis serang kapal bantuan ke Palestin


BAITULMAQDIS 31 Mei – Jumlah korban serangan tentera laut Israel ke atas flotila bantuan kemanusiaan meningkat kepada 14 hingga 16 orang hari ini, selepas komando Zionis menaiki kapal-kapal bantuan menuju ke Genting Gaza, dengan tindak balas menentang daripada aktivis pro-Palestin.
Saluran televisyen Channel 10 di Israel melaporkan, enam buah kapal dalam konvoi diketuai sebuah kapal Turki dengan 600 aktivis itu belayar ke Gaza melalui perairan antarabangsa Cyprus semalam.

~sumber : – Reuters


~Imej video yang dikeluarkan kumpulan bantuan kemanusiaan Turki, IHH hari ini yang menunjukkan tentera Israel di atas bot peronda mereka di kawasan perairan antarabangsa dekat pesisiran pantai Gaza sedang mengepung kapal bantuan Turki. Komando rejim Yahudi menyerang enam kapal yang membawa ratusan sukarelawan pro-Palestin dalam misi kemanusiaan ke Semenanjung Gaza yang membunuh sekurang-kurangnya 10 aktivis. - Foto AP~

50: ^oh si mulut murai^

~ Semalam kat rumah dapat tetamu jauh dari KL.  Saudaraku "Kak Lini"dengan suami serta anak-anaknya singgah kejap kat rumah aku sebelum diaorang pergi check in kat Seaview Hotel.  Last jumpa ngan dia time dia kahwin dulu.  Sekarang dah ada dua orang anak.  Betapa lamanya tak jumpa..huhu.  Kunjungan diaorang memang mengamatkan rumah ni. Mahu taknya celoteh anak sulungnya si Batrisya Nur Iman yang mulut bak murai tercabut bulunya..Baru kenal tak sampai sejam dah mula ramah mulutnya.  Yang bestnya macam-macam soalan yang disoalnya.  Sekali dengar petah dia bertutur macam tak percaya je yang umur baru tiga tahun.  Yang tak boleh tahan kelakarnya, ibu dia cerita ada la satu hari tu..dengan muka slumber jer dia boleh cakap kat ibu dia 
" ibu.. kakak iman dah basuh handphone ibu..banyak habuk."
terkejut berok la ibunya..terus pegi masuk dalam toilet pegi check betul ke tak yang si Iman ni "basuh" hp dia..berangin la ibunya tu tengok hp dia basah..pas tu kena sebat la si Iman tu..dalam tengah nangis dia boleh la plak cakap
"sori la ibu..ampun-ampun..nanti kalau kakak dah "work" kakak ganti balik hp ibu"
keras perut kitaorang gelakkan telatah dia..~




Saturday, May 29, 2010

49: ^lelaki VS perempuan^


~Di dunia ni Allah ciptakan manusia berpasang-pasangan.  Tidak kira sama ada manusia, binatang mahupun tumbun-tumbuhan.  Setiap yang berpasangan tu ada lain-lain sifatnya sama ada pro dan kontranya.  Kalau korang yang bercinta atau yang dah berumahtangga  pasti dapat menilai sendiri sifat pasangannya.  Kalau seorang jadi api sorang lagi mesti jadi air.Kalu dua-dua api..hancusss la jawabnya..  Namun setiap manusia tidak sama sifatnya terutamanya diantara lelaki dan perempuan.  Tapi yang pastinya kita saling memerlukan diantara satu sama lain untuk menjadi pelengkap hidup.~
Jom kita lihat perbezaan sifat antara lelaki dan perempuan dalam melakukan sesuatu perkara:~

(L)Mempunyai ego tersendiri yg menyebabkan sukar menerima pertolongan org lain 
dan pandangan org lain terutama sekali pasangannya.
(P) Mudah menerima dan terpengaruh dgn pandangan org lain lebih2 lagi dgn org 
yg dicintainya.

(L) Sekiranya mengalah, menunjukkan tanda tidak bermaruah atau berprinsip.
(P) Mengalah tanda sayang dan pengorbanan yg tidak berbelah bagi.

(L) Menilai kejayaan dan diri berdasarkan hasil atau prestasi yg berlaku 
didepan mata.
(P) Seringkali menilai diri berdasarkan perasaan dan kualiti hubungan sesama 
manusia terutamanya org yg disayangi.
 
(L) Suka menyendiri dan menjauhkan diri apabila berada dlm keadaan tertekan.
(P) Suka bercerita kpd org lain tentang masalah yg sedang dihadapi dgn harapan 
mendapat simpati.
 
 (L) Mempunyai emosi spt getah iaitu sesuatu perasaan itu hanya sekejap shj.
(P) Mempunyai emosi seperti ombak iaitu suatu perasaan yg lambat reda.
 
(L) Biasanya suka memberi arahan bersifat ketua yg mempunyai kuasa.
(P) Suka berleter mengenai sesuatu perkara sehingga puas hati.
 
(L) Bersikap pemurah atau boros.
(P) Bersifat kedekut atau berjimat.
 
 (L) Mempunyai fikiran yang bersifat makro iaitu melihat secara keseluruhan.
(P) Mempunyai penilaian bersifat mikro iaitu melihat sesuatu secara terperinci.
 
 (L) Tidak fokus kepada sesuatu perkara
(P) Fokus kepada sesuatu perkara.
 
(L) Mempunyai perasaan cinta yang setia dan lebih fleksibel.
(P) Cinta sepenuh hati dan setia pd yg satu. 
 
(L) Suka menyendiri dan berdiam diri apabila imej tergugat
(P) Mudah marah, cemburu atau merajuk apabila imej tergugat.
 
(L) Bila berkomunikasi kurang teliti mendengar tapi cepat memberi pendapat.
(P) Mendengar dgn teliti sebelum membuat sesuatu keputusan.
 
(L) Lebih banyak menumpukan kepada aspek fizikal dan kebendaan.
(P) Lebih menumpukan aspek perasaan dan kemanusiaan

(L) Meminta bantuan kerana malas atau tidak berupaya.
(P) Meminta dan memberi bantuan sebagai tanda sayang dan hendak bermanja.

(L) Akan melawan dan menjauhkan diri dan membisu seribu bahasa apabila berlaku 
pertengkaran.
(P) Biasanya mengalah dan berpura-pura setuju dengan pasangannya.
 
(L) Tidak suka bercakap tentang pasangannya 
(P) Suka bercerita tentang pasangannya dan menghormatinya
 
(L) Agak keberatan meminta maaf 
(P) Lebih mudah meminta maaf

(L) Dapat menyesuaikan diri apabila menghadapi kesukaran
(P) Risau apabila menghadapi kesukaran
 
(L) Suka MEMBUAT keputusan
(P) Suka MENGIKUT keputusan

(L) Terasa selesa berjauhan dgn keluarga
(P) Suka bersama keluarga

(L) Berfikir jangka panjang dalam pelbagai perkara, penyelesaian untuk kebaikan 
jangka panjang
(P) Berfikir cara pendek yang lebih hanya untuk selesaikan sesuatu cara dengan 
cepat

Friday, May 28, 2010

48: ^kenapa air laut tu masin ha???^

 
~penah tak kita terfikir kenapa la air laut tu masin? sebab apa masin? sedangkan muara sungai akan mengalirkan air sungai masuk ke dalam air laut. sedangkan air sungai tu air tawar..  ha??terpikir tak?(jangan jawab semua tu kuasa Allah..itu memang tak dinafikan lagi la. Allah kurnakan manusia otak dan akal fikiran untuk berfikir tentang kejadian semua ini)
mari kita kongsi info ni:~
Air laut diklasifikasikan sebagai pepejal larut dalam cecair yang sangat lemah. Kebanyakan garam dalam laut wujud akibat proses pemecahan batu-batu igneus yang disebabkan oleh cuaca dan hakisan. Bahan-bahan mineral ini akan dibawa ke laut apabila hujan turun. Terdapat juga garam secara semulajadi di lantai laut akibat proses pereputan. Sumber-sumber lain adalah daripada sisa-sisa letupan gunung berapi.
Sungai Mississipi, Amazon dan Yukon akan mengalir ke Teluk Mexico, lautan Atlantik dan Pasifik yang dipercayai mempunyai tahap kemasinan yang tinggi. Kenapa air laut tidak seperti air sungai? Tahap kemasinan laut adalah disebabkan beberapa pengaruh dan proses.
Pada permulaannya laut tidaklah begitu masin tetapi apabila hujan pertama melanda dunia lebih kurang berjuta-juta tahun dahulu menyebabkan proses pemecahan batu-batan. Kemudian batu-batan ini terus diangkut ke sungai dan laut oleh aliran hujan dan menyebabkan tahap kemasinan air laut bertambah. Sungai yang mengalir dari Amerika Syarikat dipercayai membawa bahan-bahan pelarut sebanyak 225 juta tan ke dalam laut. Kiraan terbaru juga menunjukkan kira-kira enam tan dari Australia dan 120 tan dari Eropah yang mengalirkan bahan pelarut.
Ini bermakna sungai akan membawa empat bilion tan garam pelarut ke dalam laut. Laut juga menerima jumlah garam pelarut yang sama daripada proses-proses semulajadi yang berlaku di dasarnya. Laut mengalami kekurangan bahan-bahan mineral. Tetapi laut akan sentiasa menerima bilangan input dan output secara seimbang. 

*sumber:~ google

Thursday, May 27, 2010

47: ^alhamdulillah..selesai satu hutang^

~sebagai seorang perempuan, jarang sekali dapat kelebihan dapat puasa sepenuhnya sebulan.  Kalau penuh sebulan tu alhamdulillah la.  Tak payah nak pikir kena ganti balik.  Hari ini aku dah berjaya melangsaikan hutangku tu.  Senang hati rasanya.  Dah tak payah nak pikir-pikir lagi hal tu.  Hari ni jadi orang yang pendiam je sepanjang hari.  Mau taknya nak elak daripada kurang pahala (keh3 (*_^)). Dah sorang jer yang puasa dalam rumah.  Orang tu jadi macam tuan puteri la..haha..mana taknya sebut jer menu per nak bebuka..Konfem akan ada punya atas meja nanti.  Bestkan..;-).  Tapi hari ni nafsu makan tak kuat sangat.  Just makan ala kadar jer.. (ala kadar ke?kuikui).  Apa-apa pun aku dah berjaya melunaskan yang tahun lepas punya..beres......(mood happy)

kurma (ambik berkat)
+
Koey Teow Goreng
+
Yong Tau Fu
+
Tea Ais

Wednesday, May 26, 2010

46: ^sihir??ada lagi ke?^

~ petang tadi lepak kejap kat kedai mamber.  Dalam tengah "syok" dok borak-borak pasal kawan-kawan yang dah kawin, tiba-tiba ja mamber terbuka cerita yang ada la sorang mamber kitaorang ni baru jer nek pelamin dalam sebulan yang lepas tapi ada orang buat khianat kat dia.  Dengar khabarnya jirannya sendiri, sebab cinta tak berbalas.  sebelum ni asyik dengar & tengok dalam TV jer. Kesian kat dia perut dia jadi besar macam orang mengandung.  Doktor check xde pape pun dalam perut dia.  Kadang-kadang perut dia jadi mengeras macam nangka masak.  Nauzhubillah!!! kejamnya.  Dia baru jer nak rasa kebahagiaan hidup berumahtangga tapi dah jadi macam tu plak.  Apa-apa pun semoga Allah melindunginya dan memberi kesembuhan pada dirinya supaya baik dan sihat seperti sedia kala...amin..~

ni tanda-tanda anda ada kemungkinan terkena sihir,diserang penyakit bersifat non medic atau berpenyakit misteri:-

i) Malas untuk melakukan rutin seharian / amal ibadat / pekerjaan.
Tiba-tiba anda malas melakukan kerja seharian yang anda biasa lakukan seperti malas ke pejabat, hilang minat untuk bekerja, malas untuk beribadat (seperti sembahyang, zikir, membaca al Quran). Hilang semangat ini juga adalah untuk aktiviti seks dan aktiviti-aktiviti bersama keluarga / saudara terdekat.
ii) Tidak mampu untuk mengawal diri anda sendiri.
Anda tidak berkemampuan untuk mengawal diri anda, hilang kawalan dengan tiba-tiba (yang menyebabkan anda pengsan, histeria, mudah marah, tension, tertekan, stress dengan tiba-tiba tanpa mampu anda mengawalnya.
iii) Sentiasa alami gangguan semasa / sebelum tidur.
Sukar untuk tidur, sentiasa terganggu semasa / sebelum tidur. Alami mimpi yang aneh / menakutkan, sering tersedar dengan tiba-tiba semasa tidur, terasa di tindih semasa tidur, gangguan fikiran sebelum tidur.
iv) Dada / Jantung sentiasa berdebar-debar
Alami penyakit dada / jantung berdebar dengan tiba-tiba (anda tidak tahu penyebabnya dan tidak boleh dikawal)
v) Hilang selera makan
Gangguan selera makan dengan tiba-tiba dan berat badan turun dengan mendadak.
vi) Masalah hubungan suami – isteri
Hubungan yang baik suami – isteri, tiba-tiba bermasalah. Rindu dengan suami / isteri bila berjauhan tetapi akan benci / sering bergaduh bila berjumpa / dirumah. Sentiasa bergaduh walau tiada sebab yang besar.
vii) Suka Bersendirian / Sedih
Anda sering berasa sedih, duduk bersendirian, resah gelisah tanpa sebab munasabah, rasa diri sentiasa bersalah, berfikir untuk mati (membunuh diri), rasa seperti tidak berguna.
viii) Kesan lebam pada tubuh
Terdapat kesan lebam tanpa tahu puncanya. Kesan lebam ini terutamanya disekitar tangan, betis, lengan dan peha.
ix) Berasa tidak tenteram dirumah
Rasa seram, takut, tidak tenteram dan tidak senang duduk di dalam rumah.
x) Ternampak / terdengar sesuatu yang pelik
Sering ternampak perkara pelik. Terdengar bisikan di telinga untuk melakukan perkara pelik seperti mencederakan diri sendiri, mencederakan orang lain, melakukan perkara yang tidak pernah dibuat sebelum ini. Bisikan ini biasanya meghasut untuk kearah perkara yang bersifat jahat, halusinasani dan sebagainya.
xi) Melihat / bermimpi binatang.
Melihat binatang berbisa seperti ular, kala jengking di dalam rumah. Bermimpi melihat binatang berbisa (ular, kala jengking), kucing, anjing. Bermimpi tentang kemalangan, darah, kematian yang pelik-pelik.
xii) Perniagaan terganggu dengan tiba-tiba.
Perniagaan yang berjalan baik tiba-tiba terganggu. Jualan menurun dengan mendadak, pelanggan susah untuk datang ke kedai, kakitangan sentiasa bermasalah.
xiii) Terhidu bau pelik
Terhidu bau seperti darah, kemenyan, bau wangi tanpa diketahui puncanya.

*jika anda ada tanda-tanda ni berwspadala...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...